Programmera bort partikelfiltret, DPF, och slipp bekymmer.
Känns bilen orkeslös, avgaserna sotiga eller går bilen ryckigt? Ett krånglande eller uttjänt dieselpartikelfilter är en kostsam affär för alla dieselbilägare. Genom att förebygga och koda bort bilens partikelfilter innan det påverkar bilens prestanda kan vara en långsiktig och bättre lösning.
Ett dieselpartikelfilter har till uppgift att ta hand om sotpartiklar från avgassystemet och sedan 2009 har det funnits utsläppskrav i EU som innebär att alla nya dieselbilar ska ha ett dieselpartikelfilter kopplat till bilens avgassystem. Ett dieselpartikelfilter, DPF, rengör sig själv och bygger på en teknik som ska ge filtrets funktion en lång livstid. Ett dieselpartikelfilter behöver dock förr eller senare bytas, något som många bilägare upplever är så pass kostsamt att det inte alltid är möjligt att göra. Det går att rengöra DPF på verkstad, men resultatet blir sällan så bra att det håller över tid. En bil med ett filter, fullt eller inte, men som inte regenererar och rengör sig själv känns ofta trött och orkeslös att köra. Hos Svensk Motoroptimering kan du få hjälp med att ta bort DPF eller programmera bort DPF och undvika framtida problem med partikelfiltret. Det innebär också att vi går in i mjukvaran och tar bort felkoder som kan komma att påverkas när dieselpartikelfiltret inte används.
Vanliga problem med partikelfilter
Hur bra ditt partikelfilter fungerar beror mycket på hur bilen används och körs. Partikelfiltret regenererar bättre i landsvägs eller motorvägsfart och längre körsträckor. Det innebär nämligen att de sotpartiklar som fastnar i filtret kan brännas upp och filtret blir rengjort. Kommer inte bilen upp i de hastigheter som krävs för att ge en temperatur som bränner bort partiklar i DPF hjälper bilens styrsystem, ECU, till med processen och startar en bränsleinsprutning för att höja temperaturen. Får du problem med DPF så kan vi hjälpa till att koppla bort partikelfiltret. Vi har också erfarenhet av att andra komponenter i systemet som trycksensor och temperaturgivare lätt kan orsaka problem för bilägare.
Vanliga felkoder vid krånglande dieselpartikelfilter är:
Felkod P0470-P0474 och, eller i kombination med felkod P2452-P2456 indikerar att avgastryckgivaren har gått sönder. Då påverkas bilens motor och du får sämre effekt, svarta avgaser och ökad bränsleförbrukning. Ibland även startproblem.
Felkod P2463, som är en OBD II-felkod, innebär att bilen har problem med en för hög halt av ansamling av sotpartiklar och ger en ”överdriven belastning”. Vad detta betyder kan skilja mellan tillverkare. Koden är kopplad till avgastemperaturen och kan även omfatta koder som P244C, P244D, P244E och P244F.
Ett filter som inte regenererar och snabbt blir fullt kan ställa till dyra problem, och i många fall är det långsiktigt bättre att avkoda DPF. Detsamma gäller vid återkommande problem med felkoder som rör DPF-systemet. Hos Svensk Motoroptimering får du hjälp av experter som lång erfarenhet av motoroptimering och kunskap inom en mängd olika bilmärken.
Viktig information om motoroptimering och avkodning av miljösystem i bilen
Tänk på att det är olagligt att avkoda miljöanpassade system på bilar eller göra optimeringar av motorn som påverkar miljöanpassade system. Det är alltid ditt ansvar som bilens ägare om optimering eller anpassning av bilen görs, och dina bilförsäkringsvillkor kan påverkas. Avkodningar i sig ses inte när bilen genomgår bilbesiktning på bilprovningen. Har du fler frågor, vill boka tid eller veta mer om vilka tjänster som finns hos Svensk Motoroptimering är du varmt välkommen att kontakta oss.
Kontakta oss
Kontakta oss för mer information